Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فارغ التحصیل فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از اسپانیا
فلوشیپ تخصصی فیزیوتراپی مغز و اعصاب از بلژیک
فیزیوتراپیست سابق تیم های ملی کشتی و راگبی

فیزیوتراپیست سابق تیم‌ملی وزنه برداری
عضو انجمن فیزیوتراپی امریکاAPTA
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران IPTA
فیزیوتراپیست نمونه نظام پزشکی در سال 1395

دارای مدارک توانبخشی تخصصی ستون فقرات،اسکولیوز و ضایعات نخاعی از ژاپن
دارای مدرک درمان SEITAI از ژاپن

درمان تخصصی آسیبهای ورزشی
درمام تخصصی بیماریهای ارتوپدی و مغز و اعصاب بر اساس متدهای روز دنیا
استفاده از تکنیکهای درمان دستی به ویژه ریلیز (آزادسازی)عضلانی بهترین روش درمان نقاط ماشه ای

کلینیک فیزیوتراپی تخصصی هدی: تهران،ولنجک،بالاتر از اجلاس سران،انتهای یمن،جنب شیرینی کوک،ساختمان سبز،طبقه اول واحد 3


تلگرام : dr_majid_dastani@

شبکه تلگرام:drdastaniphysio@

اینستاگرام(ویدئوهای تخصصی):dr.dastani.physio@

تماس از طریق تلگرام و واتس اپ نیز امکانپذیر می باشد

همراه ما باشید با شبکه فیزیوتراپی telegram.me/drdastaniphysio

۳۰ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

پارگی منیسک زانو

پارگی‌های مینیسک جزء شایع‌ ترین آسیب‌های زانو هستند. ورزشکاران، خصوصاً آن‌هایی که ورزش‌های برخوردی انجام می‌دهند، در خطر پارگی مینیسک قرار دارند. البته، هر کسی در هر سنی ممکن است دچار پارگی مینیسک شود. معمولاً هنگامی که افراد در مورد پارگی غضروف در زانو حرف می‌زنند، منظورشان همان پارگی مینیسک است.

پارگی مینیسک

مینیسک به طرق مختلفی پاره می‌شود. پارگی‌ها بسته به ظاهر و اینکه در کجای مینیسک رخ داده‌اند نامگذاری می‌شوند. شایع‌ترین پارگی‌ها عبارتند از پارگی‌های دسته سطلی، زبانه‌ای و عرضی. پارگی‌های مینیسک ناشی از فعالیت‌های ورزشی اغلب همراه با آسیب‌های دیگر زانو مانند پارگی‌های رباط صلیبی خلفی رخ می‌دهند.

علائم و نشانه ها

ممکن است هنگام پارگی مینیسک یک صدای «تق» بشنوید. اکثر افراد، با وجود پارگی مینیسک هم می‌توانند راه بروند. اکثر ورزشکاران با وجود پارگی مینیسک به بازی ادامه می‌دهند. البته طی ۲ تا ۳ روز، زانو به تدریج سفت‌تر و متورم‌تر می‌شود.

شایع‌ترین علائم پارگی مینیسک عبارتند از:

 • درد

 • سفتی و تورم

 • قفل شدگی یا گرفتگی زانو

 • احساس خالی کردن زانو

مشکل در حرکت دادن زانو و محدود شدن دامنه حرکتی آن

اگر این عارضه را درمان نکنید، قسمتی از مینیسک از جایش جدا شده و آزادانه در درون مفصل حرکت می‌کند. این وضعیت باعث خواهد شد که در زانویتان احساس تقه یا لغزش داشته باشید یا آنکه زانویتان قفل شود.

علت ها و دلایل

پارگی‌های ناگهانی مینیسک اغلب در طول فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهند. پارگی می‌تواند در زمان چمباتمه زدن یا پیچیدن زانوی ورزشکار رخ دهد. گاهی اوقات هم برخورد مستقیم، مثل تکل خوردن، دلیل پارگی است. افراد سالخورده بیش از همه در معرض پارگی‌های تخریبی مینیسک قرار دارند. زیرا با گذشت زمان غضروف ضعیف و ساییده می‌شود و‌ بافت‌های پیر و ساییده بیشتر در معرض پارگی‌ها قرار دارند. اگر مینیسک‌ها به دلیل پیری ضعیف شده باشند، تنها یک پیچش ناجور در هنگام بلند شدن از روی صندلی برای پارگی آن‌ها کافی خواهد بود.

تشخیص

معاینه فیزیکی و تاریخچه پزشکی بیمار

پزشک و متخصص فیزیوتراپی پس از صحبت کردن در مورد علائم و تاریخچه پزشکی‌تان، زانوی شما را معاینه خواهد کرد. او امتداد خطی که محل قرار گرفتن مینیسک در مفصل است را از لحاظ حساسیت به لمس بررسی می‌کند. اغلب، وجود چنین حساسیتی نشانه پارگی مینیسک است.

یکی از آزمایش‌های اصلی برای بررسی پارگی‌های مینیسک آزمایش مک‌موری است. در این آزمایش، فیزیوتراپ زانوی شما را خم کرده و سپس آن را صاف کرده و می‌چرخاند. این باعث می‌شود که پارگی مینیسک تحت کشش قرار بگیرد. اگر شما دچار پارگی مینیسک شده باشید، این حرکات باعث ایجادی یک صدای تق در زانویتان خواهد شد و هر بار که پزشک این آزمایش را انجام می‌دهد زانویتان صدای تق خواهد داد.

آزمایش‌های تصویربرداری

از آنجا که برخی دیگر از مشکلات زانو هم علائم مشابهی دارند، معمولاً پزشک، برای تأیید تشخیص خود، دستور به انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند عکسبرداری رادیولوژی و ام‌آر‌آی می‌دهد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۵۹
دکتر داستانی

سوزن سوزن شدن دست و پا 

 

احساس سوزن سوزن شدن دست و یا پا به علت فشار مستمر بر اعصاب، گاهی می تواند خوش خیم و موقتی باشد؛ برای مثال هنگامی که دست خود را موقع خواب زیر سرتان می گذارید و یا پاهای خود را برای مدت طولانی روی هم می اندازید، ممکن است این حالت در شما دیده شود.

 

این سوزن سوزن شدن که معمولا بدون درد است، با برداشتن فشار از روی اعصاب، از بین می رود

 

برخی موارد، سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها می تواند طولانی‌مدت و شدید باشد و معمولا با علائم دیگری همراه است مثل درد، خارش، بی حسی و ضعف عضلات.

 

در چنین مواردی، سوزن سوزن شدن ممکن است نشانه ای از آسیب عصبی، عفونت باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری های سیستمیک از قبیل دیابت باشد.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۵۷
دکتر داستانی

اصلاح وضعیت های غلط بدن

 

 

علائم و نشانه ها

آشکارترین علامت وجود قوز پشت، هلالی شکل بودن پشت است. وجود قوس شدید در قسمت بالایی ستون فقرات، باعث خم شدن بالا تنه فرد به جلو می‌شود.



ممکن است فرد مبتلا علاوه بر داشتن پشت خمیده شکل، علائم زیرا را هم داشته باشد:

درد ملایم تا شدید در پشت

درد گرفتن پشت در هنگام حرکت

 • خستگی

وجود حساسیت به لمس و سفتی در ستون فقرات  •رو به جلو خم شدن سردرد سینه و مشکل تنفس (در موارد شدید) بالاتر بودن یکی از شانه‌ها از دیگری سفتی عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران‌ها)

همچنین پشت فرد، بسته به شدت هلالی بوده ستون فقرات، خمیده یا قوزدار نیز به نظر می‌رسد.

علت ها و دلایل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۵۴
دکتر داستانی

تاثیرات درمانی ماساژ

اثرات فیزیولوژی ماساژدرمانی:


ماساژدرمانی روشی است که از لحاظ جسمی باعث بهبود سیستم عصبی, ماهیچه‌ای و خون می‌شود. ماساژدرمانی جسم را وادار به جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد می‌کند.

ماساژدرمانی گردش خون و لنف را در عضلات بیشتر می‌کند, انقباض را در عضلا کاهش داده و خستگی عضلانی را برطرف می‌کند. ماساژدرمانی گرفتگی و تنش را در عضلات کاهش داده و تولید سم را در بدن کم می‌کند و باعث کاهش فشار بر رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها می‌شود. ماساژدرمانی گر خون ضعیف را بهبود می‌بخشد ماساژدرمانی گردش خون ضعیف را بهبود بخشیده و ناراحتی‌های قلبی را کم می‌کند, ضربان قلب و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و جریان لنف را در بدن تسریع کرده و باعث دفع مواد زائد و سمی می‌شود. دفع مواد زائد در بدن موجب کاهش فشار روانی در بدن می‌شود

دفع مواد زائد در بدن موجب کاهش فشار روانی در بدن می‌شود و فعالیت‌های ریه را افزایش می‌دهد. ماساژدرمانی تنفس را آرام و عمیق می‌کند و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و با افزایش حرکات دودی‌شکل به دفع بهتر مواد زائد به‌صورت مدفوع کمک و یبوست را رفع می‌کند. ماساژ به تقویت پوست کمک می‌کند.


ماساژدرمانی به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند و باعث رفع احتباس در بدن شده و آب اضافی را خارج می‌کند که موجب تقویت پوست می‌شود.


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۵۰
دکتر داستانی

لزوم درمان فیزیوتراپی در درمان سکته مغزی

 

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال گردش خون به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز می‌باشد.

 

به عبارت دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند.سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون رسان مغز ایجاد شود.

 

ضایعه در قسمت های مختلف مغز

مشکلات شما پس از سکته مغزی به این مساله مربوط می‌شود که کدام قسمت از مغز شما آسیب ‌دیده است و میزان این آسیب چقدر است. افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند معمولا دچار مشکلاتی در زمینه حس و حرکت می‌شوند. درد، بی‌حسی و سوزش اندام‌ها می‌‌تواند وجود داشته باشد. گرفتگی ماهیچه، ضعف و اختلال در راه رفتن نیز در بعضی از افراد دیده می‌شود. البته ممکن است در حس لمس یا احساس گرما و یا سرما مشکل داشته باشند. بعضی‌ها هم اختلال بلع یا مشکلات دفعی را تجربه می‌کنند.

 

در برخی موارد دیده شده است که فرد نمی‌‌تواند اشیای موجود در یک سمت بدن را ببیند و اگر سرش را به آن سمت برنگرداند متوجه آن اجسام نمی‌شود. از آن بدتر اختلالات زبان و تفکر است. در این حالت شخص حرفهای دیگران یا مطالب نوشته شده را متوجه نمی‌شود و قادر به خواندن و نوشتن نیست. او حتی نمی‌تواند افکار خود را بیان کند و گاهی دچار اختلال حافظه و یادگیری می‌شود.

 

مشکلات عاطفی از دیگر مواردی است که در بعضی از افراد دچار سکته مغزی دیده می‌شود. سکته مغزی می‌تواند باعث احساس ترس، اضطراب، عصبانیت، غمگینی و سوگ در خود فرد یا حتی اطرافیان شود.

 

این عارضه به طور کلی موجب آسیب نواحی‌ای از مغز می‌شود که قسمت‌های مختلف بدن را کنترل می‌کنند، ولی نواحی دیگر مغز می‌توانند تا حدی کار نواحی آسیب دیده را جبران کنند. بیشتر مبتلایان قادر خواهند بود تعداد زیادی از مهارت‌های از دست رفته خود را بازیابند. البته بعضی‌ها پس از سکته مغزی دچار مشکلات پایداری می‌شوند ولی بیش از نیمی از مبتلایان قادر خواهند بود پس از سکته مغزی توانایی مراقبت از خود را بازیابند.

 

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی را جدی بگیرید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۴۴
دکتر داستانی


اسکولیوز، انحنای جانبی ستون فقرات است که خود آن میتواند موجب کمر درد شود و یا کمر درد موجب پدید آمدن آن شود. چرا که در اسکولیوز تمام بیومکانیک ستون فقرات و حتی اندامها به هم میریزد وموجب وارد آمدن فسار بیش از حد بر عناصر خاصی میشود. در برخورد با هر موردی از اسکولیوز، اولین و مهمترین تصمیم این است که آیا مهره ها دچار دفورمیتی شده اند (اسکولیوز استراکچرال) یا خیر. اگر مهره ها طبیعی باشند، اسکولیوز معمولا به علت یکی از حالات زیر به وجود می آیند

1) جبرانی: ناشی از مشکلات بیومکانیکال در پلویس و اندام تحتانی. برای مثال: دیس فانکشن های ساکروایلیاک و خود پلویس، مشکلات بیومکانیکی اندام تحتانی از قبیل صافی کف پا، افزایش یا کاهش زاویه Ant. Version، افرایش یا کاهش زاویه گردن فمور (NSA)، تیبیا تورشن، افزایش یا کاهش زاویه واروس در تیبیا، ژنو والگوم و واروم و ...از قبیل مواردی هستند که میتوانند بر پوسچر ستون فقرات و ایجاد اسکولیوز موثر باشند.

2) اسپاسم یا کوتاهی عضلانی: گاهی اوقات در اثر اسپاسم محافظتی ناشی از درد یا کوتاهی عضلات ناشی از Bad posture در زمان طولانی میتواند موجب بروز اسکولیوز شود.

3) اسکولیوز ناشی از درد: در کمر دردها و دردهای سیاتیک یک طرفه، و به خصوص فتق دیسک کمری با توجه به نحوه بیرون زدن دیسک، بیمار با خم کردن خود به یک طرف، احساس تسکین درد و راحتی میکند. این پوسچر ضد درد در دراز مدت، موجب بروز اسکولیوز میشود. حتی در مواردیکه فعال شدن یک TP را داریم، گاها بیمار با خم شدن به طرف مقابل، احساس کاهش درد میکند.

4) اسکولیوز ناشی از فلج عضلات: این حالت ناشی از فلج شل عضلات ستون فقرات به ویژه پاراورتبرالها ایجاد میشود. معمولا عارضه ای از پولیومیلیت است.

5) اسکولیوز نورپاتیک: به عنوان عارضه ای از نوروفیبروماتوز، فلج مغزی، اسپاینا بایفیدا، سیرنگومیلی، آتاکسی فریدریش و حالات نوروپاتیک دیده میشود. اختلال در عضلات حمایت کننده ستون فقرات مانند بیماریهای مایوپاتیک نیز نوع دیگری از اسکولیوز است.

6) اسکولیوز ایدیوپاتیک: شایعترین و مهمترین نوع اسکولیوز است. چندین مهره در یک یا دو سطح مجزا گرفتار میشوند. در ناحیه قوس اولیه، کاهش حرکت و دفورمیتی چرخشی مهره ها وجود دارد ( زوائد خاری، به سمت تقعر و بادی مهره ها به سمت تحدب میچرخند). در زیر انحنای اولیه، انحنای ثانویه وجود دارد که متحرک است. دفورمیتی و مشکلات پوسچرال با کاهش ارتفاع تنه همراه است (میتوان با جدولهای انتروپومتری آن را ارزیابی کرد) و اغلب اختلال تنفسی نیز وجود خواهد داشت. در موارد شدید، این حالت ممکن است به معلولیت منجر شود. در مواردی که انحنای اولیه بیش از 80 درجه است، امکان دارد کورپولمونل بروز کند

هرگاه اسکولیوز در کودک در حال رشد ایجاد شود، ماهیت آن تمایل به پیشرفت و آسیب پیشرونده دارد. پیش آگهی در این حالت بستگی به سن شروع درگیری، سطح درگیر، اندازه و تعداد قوسهای اولیه و نوع اسکولیوز دارد. وقتی کودک به بلوغ اسکلتی برسد، سیر آسیب و پیشرفت ممکن است متوقف شود، اما گاهی در نتیجه تغییر حالت دیسک و ساب لاکسیشن مهره ای ادامه می یابد. به طور کلی هر چه قوس اولیه در سگمانهای بالاتر و بیمار جوان تر باشد، پیش آگهی بدتر می باشد. استثنای قابل توجه این است که در برخی موارد که اسکولیوز در دوران طفولیت بروز میکند، بهبودی خودبخود شروع و ایجاد میشود.

در 25 درصد موارد اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان، سیرنگومیلی وجود دارد. از آنجا که رفع فشار ممکن است، باعث بهبود شود و عدم رفع فشار قبل از سعی در تصحیح یا ثابت کردن به روش جراحی ممکن است به ضایعات نورولوژیک بیانجامد، در تمام موارد بروز اسکولیوز در این گروه سنی، MRI لازم است.

ارتباط اسکولیوز و کمر درد

اسکولیوز به طور طبیعی، در ابتدا دردناک نیست. وقتی درد وجود داشته باشد (خصوصا دردی که با مسکن تسکین یابد)، به ویژه در نوجوانان، میتواند نشانه بدخیمی و تومور استخوانی باشد. تغییرات یا بهم ریختگی بیومکانیکی ناشی از اسکولیوز، موجب فشرده شدن یک طرف و کشیده شدن طرف مقابل شود، این حالت به ویژه در حین راه رفتن موجب تخریب مفاصل فاست در سمت تقعر میشود که همین امر میتواند موجب کمر درد شود. به مرور و با تخریب بیشتر این مفاصل و بدشکلی و اسکلروتیک شدن آنها (که در اثر پروسه آرتروز به وجود می آید)، فورامن عصبی باریک شده و موجب فشار روی Nerve root میشود که میتواند باعث بروز درد رادیکولار نیز بشود. ضمنا خود دیسک بین مهره ای در سمت تحدب به دلیل باز بودن فضای بین مهره ای، تمایل به بیرون آمدن و فتق شدن دارد. همین امر هم موجب تخریب مروری یا احتمالا پارگی ناگهانی دیسک در اثر یک فشار ناگهانی میشود که مشکل فتق دیسک نیز اضافه میشود. ضمنا در سمت تقعر به دلیل فشار بیشتر به عضلات احتمال فعال شدن TP عضلات به ویژه کوآدراتوس لومباروم وجود دارد. در سمت تحدب نیز خستگی عضلانی در اثر تمایل برای کار بیشتر در سمت تحدب و کاهش Moment Arm در سمت تقعر اتفاق می افتد، که همین امر موجب خستگی شدید و بروز درد در عضلات سمت تحدب میشود.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۰۷
دکتر داستانی

لاغری با ورزش

 

 

 

لاغر شدن روش های مختلفی دارد :


هر کسی می تواند طبق شرایط بدنش یکی از این رژیم های غذایی را در پیش گیرد. برای برخی از افراد بسیار مهم است که در مدت زمان کوتاهی وزن کم کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید این مقاله را بخوانید.

هر سه ساعت غذا بخورید و آخر هفته های جلوی تلویزیون استراحت کنید و لاغر شوید.

 

تمرین ورزشی

 

از اول تا آخر هفته ورزش های پرتحرک همچون ایروبیک انجام دهید. ورزش هایی همچون پیاده روی تند، دویدن یا دوچرخه سواری را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه صبح و بعدازظهر انجام دهید. سپس حرکات زیر را به آن اضافه کنید:

 

روزهای زوج:

شنبه، دوشنبه و چهارشنبه

 

۱۵ حرکت شنا (روی زمین)

۲۰ وزنه ۲.۵ کیلوگرمی برای پشت بازو. صاف و کشیده بایستید. آرنج های خود در پهلو نگهدارید، بازوها را به بالا خم کنید و وزن وزنه را روی شانه های خود بیندازید. سپس پایین بیاورید.

۲۰ وزنه ۲.۵ کیلوگرمی برای عضله سه سر. ۹۰ درجه به سمت زمین خم شوید و وزن خود را روی ران هایتان بیندازید. بازوها را در پشت سر به هم قفل کنید و بکشید. سپس از پشت به سمت ران پایین بیاورید.

۲۰ وزنه یک کیلوگرمی در بالا و کنار شانه ها. بازوهای خود را صاف کنید. دست ها (وزنه ها در دست) را به اندازه شانه بالا و سپس پایین بیاورید. همین کار را در کنار پهلوها تکرار کنید.

۲۰ وزنه یک کیلوگرمی برای ماهیچه دالی (که دست و بازو را بالا می آورد). پاها را جفت کنید و با زاویه ۹۰ درجه به جلو خم شوید. وزنه را در دست بگیرید، دست ها را به پهلو باز کنید. به ارتفاع شانه بالا ببرید و دوباره پایین بیاورید.

 

 

 

روزهای فرد:

یک شنبه، سه شنبه و پنج شنبه

 

۲۰ حرکت چمباتمه. صاف بایستید. پاها را به عرض شانه باز کنید. باسن را عقب بدهید و زانوها را خم کنید تا زمانی که ران شما موازی کف زمین بشوند. دوباره صاف بایستید.

۲۰ حرکت پا. روبه روی پله یا یک نیمکت بایستید. یک پا را روی پله قرار دهید و هم زمان زانوی پای دیگر را به سمت داخل شکم بالا بیاورید. سپس پا را زمین بگذارید.

۱۵ حرکت ماهیچه پشت پا. نیم تنه خود را ثابت نگه دارید. پنجه پا را بالا و پایین بیاورید.

۴۰ حرکت دوچرخه. روی کمر دراز بکشید. زانوها را خم کنید و به هم بچسبانید. انگشتان را پشت سر به هم بچسبانید. شانه های خود را از زمین بلند کنید و با پا حرکت دوچرخه بزنید. همزمان، ساعد دست خود را روی زانوی مخالف به حالت ضربدری حرکت دهید.

۲۰ حرکت بلند شدن. روی کمر روی زمین دراز بکشید. شانه را حدود سه سانتی متر از روی زمین بلند کنید. سپس سه سانتی متر دیگر و دوباره سه سانتی متر دیگر و دوباره به پایین بازگردید.

 

رژیم غذایی

 

ورزش صبحگاهی را باید با معده خالی انجام دهید. یک ساعت پس از ورزش، صبحانه میل کنید و پس از آن هر سه ساعت یکبار یک میان وعده یا وعده غذایی کوچک داشته باشید. هر وعده غذایی باید به اندازه کف دست و حاوی پروتئین، کربوهیدرات و فیبر باشد.

 

سعی کنید هر روز ۸ لیوان آب بنوشید و هر روز قرص های مولتی ویتامین مصرف کنید.

 

انتخاب غذا

 

پروتئین: گوشت بوقلمون، مرغ، انواع ماهی، سفیده تخم مرغ، توفو، لوبیا، پنیر محلی یا پاستوریزه کم چرب و ماست

 

کربوهیدرات نشاسته دار: سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، جو دوسر، کوس کوس، برنج قهوه ای، جو، بلغور، غلات فیبردار، ذرت و نخودفرنگی

 

 

 

کربوهیدرات فیبردار: بروکلی، کدو سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، اسفناج، کاهو، سیب، توت فرنگی، پرتقال، هلو و گلابی

 

روزهای جمعه می توانید استراحت و هر چه دوست دارید، میل کنید

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۲:۵۷
دکتر داستانی

کمردرد LBP 

پارت سوم

 

💊دارو اگر چه داروهای مسکن در واقع آسیب دیدگی کمر را بهبود نمی بخشند، اما درد را تسکین می کنند و راه را برای درمان های دیگری مثل فیزیوتراپی هموار می کنند.داروهای مخصوص کمردرد در انواع و اقسام متعدد وجود دارند و به نوع علائم، محل درد کمر و عوارض جانبی که می توانید تحمل کنید بستگی دارد. 

🔴داروی کمر درد ضد التهابی: اولین دارویی که اغلب افراد مبتلا به کمر درد انتخاب می کنند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی بازاری مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن است. این داروها مسکن های ملایم تری هستند و اولین اقدام برای درمان می باشند.استامینوفن با وجود اینکه یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی نیست، نیز در بین داروهای مسکن بازاری مورد استفاده برای درد کمر است.همچنین داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تجویزی مانند سلبرکس، دیکلوفناک و... موجود است.اگر چه این داروها در رده داروهای مسکن خفیف در نظر گرفته می شوند، هنوز عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند، مخصوصا اگر در طولانی مدت و تا حد ممکن آنها را مصرف کنید. عوارض جانبی داروهای کمر درد ضد التهابی غیراستروئیدی شامل مشکلات معدی روده ای، زخم معده و آسیب به کلیه می شود، در حالی که داروی استامینوفن به کبد آسیب وارد می کند.هر دردی که بیش از سه ماه طول بکشد درد مزمن نامیده می شود. بنابراین، در صورتی که برای سه ماه یا بیشتر برای درد کمر از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی یا استامینوفن استفاده می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید که آیا داروهایی که مصرف می کنید برای کمر درد شما مناسب است یا خیر.همچنین می توانید داروهای ضد التهابی خود را به صورت کرم موضعی مورد استفاده قرار دهید که مستقیما در کمر استعمال می شود. با وجود اینکه عوارض جانبی این داروهای موضعی مشابه داروهای خوراکی است، خطر ابتلا به انها در بین این داروها کمتر است، زیرا کل بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهند. راه درمان کمر درد موضعی که برای کنترل درد می توان استفاده کرد شامل مواد اولیه ای مثل کپسایسین، کامفور، منتول و روغن اکالیپتوس می شود. 

🔴داروهای شل کننده عضلات: در صورتی که داروهای مسکن بازاری یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تجویزی درد کمر را تسکین ندهند، پزشک داروهای شل کننده عضلات را تجویز ی کند. این داروها شامل موارد زیر می شوند: 🔺 سیکلوبزاپرین 🔺تیزانیدین 🔺باکلوفن 🔺 کاریسوپرودول داروهای شل کننده عضلات در برندهای مختلف در بازار موجود هستند. این داروها اسپام عضلانی که باعث بوجود آمدن کمردرد شده را بهبود می بخشند.داروهای شل کننده عضلات مخصوصا برای آسیب دیدگی های حاد (مثل کشیده شدن کمر در حین بستکتبال بازی کردن) می شود. برای مثال، داروی کارسپرودول سوما) پس از سه روز مصرف باعث کاهش قابل توجه کمر درد و بهبود فعالیت بدن شد.اغلب این داروها عوارض جانبی یکسانی دارند و شایع ترین عوارض جانبی آنها خواب آلودگی است. این داروها مسکن های خوبی هستند. در صورتی که قبلا از این داروها استفاده نکرده اید، تا زمانی که از تاثیر این داروها بر خود مطلع نشده باشید، با دستگاه های سنگین کار نکنید یا رانندگی نکنید.پزشک عموما توصیه می کند که بیمار برای اولین بار در هنگام شب این داروها را مصرف کند تا از تاثیر آن آگاه شود. 🔴داروهای مخدر (ایپیوئید): برای بعضی از بیماران، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای شل کننده عضلات کفایت نمی کنند. به افرادی که کمر درد مزمن طولانی مدتی را مخصوصا پس از چندین بار جراحی تجربه می کنند گاهی اوقات داروهای مسکم یا مخدر تجویز می شود. در واقع، برطبق یک مطالعه، بیش از 70 درصد از بیماران مبتلا به کمر درد از داروهای مخدر استفاده می کنند که بعضی از متخصصان بر این باورند که مقدار مصرف این داروها بیش از حد هستند.این داروها به عنوان گیرنده های درد در مغز و سلول های عصبی عمل می کنند و به این شکل درد را تسکین می دهند. داروهای خفیفت تر و کم اثرتری مثل ویکودین ( استامینوفن و هردوکودون) و تینول کدئین دار وجود دارد که اغلب بیماران در ابتدا این داروها را مصرف می کنند و همچنین داروهای قوی تری مثل مورفین نیز موجود است. شایع ترین عوارض جانبی این بیماری ها از قرار زیر است: 🔺خواب آلودگی و بی حالی 🔺یبوست 🔺خطر اعتیاد 🔺 واکنش های آلرژیک مثل خارش و کهیر همچنین بین داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی و داروهای شل کننده عضلات و داروهای مخدر یا مسکن داروی ترامادول قرار دارد که به عنوان گیرنده مخدر در مغز عمل می کند اما در مقایسه با مورفین یا هیدروکودون ضعیف تر است، بنابراین مانند یک ماده کنترل شده با آن برخورد نمی شود و داروی خفیفی است و برای بیمارانی که نمی خواهند قرص های مخدر را امتحان کنند، گزینه خوبی به حساب می آید.با این حال، در بعضی از موارد داروهای مخدر ضروری میباشند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۲:۵۴
دکتر داستانی

کمردرد   LBP

پارت دوم

عوامل خطر عامل خطر چیزی است که باعث افزایش احتمال بوجود آمدن یک بیماری می شود. برای مثال، چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. از این رو، چاقی برای بیماری دیابت نوع 2 یک عامل خطر است. عوامل زیر احتمال بروز بیماری کمر درد را افزایش می دهند: 🔹 شغلی با استرس روانی زیاد 🔹بارداری-کمر درد بارداری بسیار شایع است 🔹 سبک زندگی کم تحرک 🔹سن- پیرمردان نسبت به جوانان و کودکان بیشتر در معرض کمر درد هستند 🔹اضطراب 🔹افسردگی 🔹 جنسیت- کمر درد در بین زنان شایع تر از مردان است 🔹 چاقی 🔹 مصرف دخانیات 🔹ورزش های سنگین (مخصوصا اگر به درستی انجام نشوند) 🔹کار فیزیکی سنگین 🔎تشخیص اغلب پزشکان و فیزیوتراپیست ها عموما پس از انجام معاینه و صحبت با بیمار می توانند کمر درد را تشخیص دهند. در اغلب موارد به عکس برداری نیازی نیست. در صورتی که دکتر و یا بیمار در مورد بروز آسیب به کمر مشکوک باشند، آزمایش توصیه می شود. همچنین، در صورتی که دکتر شک دارد که آیا کمردرد دلیلی اساسی دارد یا اگر کمر درد برای مدتی طولانی ادامه پیدا کرد، به آزمایشات بیشتری نیاز است. ⚪️ عکس برداری با اشعه ایکس: هم طرازی استخوان ها را نشان می دهد و همچنین مشخص می کند که آیا استخوان های بیمار شکسته یا به آرتریت مبتلا شده است یا خیر. عکس برداری با اشعه ایکس برای تشخیص مشکلات عضلات، طناب نخاعی، عصب ها یا دیسک ها خیلی مناسب نیست. ️ ام ار آی یا سی تی اسکن: این آزمایشات تصویر برداری برای مشاهده فتق دیسک یا مشکلات دیگر تاندون ها، عصب ها، رباط ها، عروق خونی، عصلات و استخوان ها مناسب است ⚪️ اسکن استخوان: از آزمایش اسکن استخوان برای تشخیص تومور استخوانی و شکستگی های فشاری ناشی از پوکی استخوان استفاده می شوند. در این روش یک ماده رادیواکتیوی به رگ تزریق بیمار تزریق می شود. این ماده در استخوان ها جمع می شود و به پزشک کمک می کند تا با کمک یک دوربین مخصوص مشکلات استخوان را تشخیص دهد. 🔘روش های تشخیصی دیگر (اختصاصا توسط فیزیوتراپیست و استئوپاتست) 🔶درمان دستی:فرد متخصص فیزیوتراپی با لمس و بررسی بصری تشخیص می دهد. درمان دستی به عنوان یک روش مستقیم شناخته شده است و تمرکز شدیدی بر تنظیمات مفاصل ستون فقرات دارد. اغلب متخصصان مجرب همچنین می خواهند نتایج آزمایشات تصویربرداری و همچنین آزمایشات خون و ادرار را نیز مشاهده کنند. 🔶استئوپاتی: در این روش با لمس و بررسی بصری تشخیص صورت می گیرد. این روش شامل کشیدگی،فشار یا روش های غیرمستقیم و لمس مفاصل و عضلات می شود. 


🍀درمان صرفنظر از علت بیرون زدگی دیسک می توان با تجویز مناسب اقدام به درمان دیسک کمر و دیسک گردن با فیزیوتراپی گردن و ورزش گردن و کمر نمود.در اغلب انواع کمر درد، بیماری بدون نیاز به کمک دکتر به خودی خود بهبود پیدا می کند و تنها به توجه و درمان خانگی نیاز دارد. درد معمولا با داروهای مسکن بازاری کنترل می شود. استراحت کردن نیز در درمان کمر درد موثر است، اما عموما نباید بیش از چند روز طول بکشد. استراحت بیش از حد در واقع نتیجه عکس دارد. دیسک در دوران جوانی (زیر 30 سالگی) عمدتاً از ماده ژلاتینی تشکیل می‌شود، اما با بالا رفتن سن، بخشی از این ماده ژلاتینی از بین می‌رود و دیسک صاف‌تر می‌شود و از میزان انعطاف‌پذیری آن کاسته می‌گردد و در نتیجه راحت‌تر آسیب می‌بیند. این بخش مرکزی در بعضی موارد از میان شکاف ایجاد شده در بخش محیطی لاستیکی به بیرون رانده می‌شود و عارضه برجستگی دیسک یا پارگی آن رخ می‌دهد. رایج‌ترین محل بروز پارگی و بیرون زدگی دیسک، گردن (مهره‌های گردنی) و کمر (مهره‌های کمری) است. دیسک‌های کمر در نتیجه فرسایش تدریجی یا صدمه و ضربه دیدن آسیب می‌بینند. امروز با روش های نوین درمانی می تواند اقدام به درمان دیسک کمر برای درمان بدون نیاز به جراحی نمود. (در قسمت های بعد توضیح داده می شود) عموما کمر درد به دو شکل است: 🔺 کمر درد شدید: کمر درد به صورت ناگهانی ظاهر می شود و حداکثر به مدت سه ماه باقی می ماند 🔺 کمر درد مزمن: کمر درد به صورت تدریجی و در یک دوره طولانی مدت بوجود می آید و بیش از سه ماه طول می کشد و مشکلات طولانی مدتی را بوجود می آورد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۲:۵۲
دکتر داستانی

کمر درد     LBP

پارت اول

علائم

نشانه چیزی است که بیمار احساس می کند و گزارش می دهد، در حالی که علامت چیزی است که افراد دیگر مثل پزشک تشخیص می دهند. برای مثال، درد یک نشانه است، در حالی که جوش یک علامت است. نشانه اصلی کمر درد همانطور که از اسم این بیماری مشخص است، احساس درد در هر قسمت از کمر است بطور مثال درد پایین کمر یا درد بالای آن، و گاهی اوقات تا باسن و پا امتداد پیدا می کند.

 در اغلب موارد علائم و نشانه های این بیماری در یک دوره زمانی کوتاه به خودی خود از بین می روند. در صورتی که علائم و نشانه های زیر همراه با کمر درد ظاهر شدند، باید به پزشک و فیزوتراپیست مراجعه کنید: 🔸کاهش وزن 🔸تب 🔸کمر درد پایدار (مزمن)- وقتی دراز کشیدن و استراحت کردن موثر نباشد 🔸احساس درد در پا 🔸 دردی که تا زیر زانوها امتداد پیدا کند 🔸 آسیب دیدگی یا صدمه دیدن کمر 🔸بی اختیاری ادراری- به صورت غیرعمدی ادراری می کنید (حتی به مقدار کم ) 🔸مشکل ادراری ادرار به سختی عبور می کند 🔸بی اختیاری مدفوع- کنترل مثانه خود را از دست می دهد (به صورت غیرعمدی مدفوع می کنید) 🔸بی حسی دور اندام های تناسلی 🔸بی حسی دور مقعد 🔸بی حسی دورباسن 🔸کمر درد در خواب که باعث بیدار شدن فرد شود بر طبق تحقیقات، افراد زیر در صورتی که احساس کمر درد کنند باید به پزشک و فیزیوتراپیست مراجعه کنند: 🔹افراد کمتر از 20 سال و بیشتر از 55 سال 🔹بیمارانی که برای چندین ماه استروئید مصرف کرده اند 🔹معتادان 🔹بیماران سرطانی 🔹بیمارنی که قبلا سرطان داشته اند 🔹 بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند


علت:


کمر انسان شامل ساختار پیچیده ای از عضلات، رباط ها، تاندون ها، دیسک ها و استخوان ها می شود. قسمت های ستون فقرات با بالشتک های غضروفی شکل محافظت می شود. هر گونه مشکل در یکی از این اجزا می تواند منجر به کمر درد شود. در بعضی از موارد کمر درد، علت کمر درد هیچ گاه مشخص نمی شود. علت های اصلی کمر درد از قرار زیر است: ▪️کشیدگی عضلات ▪️ کشیدگی رباط ها ▪️بلند کردن نادرست شی ▪️بلند کردن جسم بیش از حد سنگین ▪️ نتیجه یک حرکت ناگهانی و ناشیانه ▪️اسپاسم عضلانی 

مشکلات ساختاری مشکلات سختاری زیر نیز ممکن است منجر به کمر درد شوند:

 

پارگی دیسک: هر مهره ستون فقرات با دیسک ها محافظت می شود. در صورت پارگی دیسک، فشار بیشتری بر عصب وارد می شود و منجر به کمر درد می شود. بیرون زدگی دیسک: این مشکل تا حود زیادی شبیه پارگی دیسک است و منجر به فشار بیشتر به عصب می شود-سیاتیک: درد شدید و عذاب دهنده ای که تا باسن و پشت پا ادامه پیدا می کند و ناشی از فشار ناشی از پارگی یا بیرون زدگی دیسک بر عصب است-آرتریت: بیماران مبتلا به آرتروز عموما در مفاصل باسن، کمر، زانو و دست خود مشکلاتی را احساس می کنند. در بعضی از موارد فضای دور طناب نخاعی تنگ می شود. گاهی این افراد با کمر درد هنگام خواب نیز مواجه می شوند.خمیدگی غیرنرمال ستون فقرات: در صورتی که ستون فقرات به شکلی غیرعادی دچار خمیدگی شود، بیمار به احتمال بیشتری دچار کمر درد می شود. یکی از مشکلاتی که به این شکل بوجود می آید اسکولیوزیز یا انحراف طرفی ستون مهره ها است.پوکی استخوان: استخوان ها که شامل مهره های ستون فقرات می شوند شکننده و متخلخل می شود و احتمال شکست ناشی از فشار آنها بیشتر می شود در ادامه بعضی از علت های دیگر کمر درد اشاره شده است: سندروم دم اسب: دم اسب مجموعه از ریشه های عصب ستون فقرات است که از قسمت پایین طناب نخاعی ناشی می شود. افراد مبتلا به سندروم دم اسب در ناحیه کمر و کفل خود احساس درد می کنند و همچنین نواحی کفل، اندام تناسبی و ران آنها دچار بی حسی می شود. گاهی اوقات اختلالات عدم کنترل روده و مثانه بوجود می آید.-سرطان ستون فقرات: تومور واقع در ستون فقرات به عصب فشار وارد می کند و منجر به کمر درد می شود-عفونت ستون فقرات: در صورتی که بیمار تب داشته باشد و در ناحیه کمر خود دچار التهاب شده باشد، این مشکلات ممکن است ناشی از عفونت ستون فقرات باشد-عفونت های دیگر: بیماری التهابی لگن (در بین زنان)، عفونت های مثانه یا کبد اختلالات خواب: افرادی که به اختلالات خواب دچار هستند در مقایسه با افراد دیگر بیشتر به کمر درد مبتلا می شوند-زونا: عفونتی که عصب ها را تحت تاثیر قرار می دهد-تشک نامناسب: در صورتی که تشک از قسمت های مخصوص بدن محافظت نکند و باعث صاف ماندن ستون فقرات شود، احتمال کمر درد افزایش پیدا می کند

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۲۲:۵۱
دکتر داستانی