Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فارغ التحصیل فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از اسپانیا
فلوشیپ تخصصی فیزیوتراپی مغز و اعصاب از بلژیک
فیزیوتراپیست سابق تیم های ملی کشتی و راگبی

فیزیوتراپیست سابق تیم‌ملی وزنه برداری
عضو انجمن فیزیوتراپی امریکاAPTA
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران IPTA
فیزیوتراپیست نمونه نظام پزشکی در سال 1395

دارای مدارک توانبخشی تخصصی ستون فقرات،اسکولیوز و ضایعات نخاعی از ژاپن
دارای مدرک درمان SEITAI از ژاپن

درمان تخصصی آسیبهای ورزشی
درمام تخصصی بیماریهای ارتوپدی و مغز و اعصاب بر اساس متدهای روز دنیا
استفاده از تکنیکهای درمان دستی به ویژه ریلیز (آزادسازی)عضلانی بهترین روش درمان نقاط ماشه ای

کلینیک فیزیوتراپی تخصصی هدی: تهران،ولنجک،بالاتر از اجلاس سران،انتهای یمن،جنب شیرینی کوک،ساختمان سبز،طبقه اول واحد 3


تلگرام : dr_majid_dastani@

شبکه تلگرام:drdastaniphysio@

اینستاگرام(ویدئوهای تخصصی):dr.dastani.physio@

تماس از طریق تلگرام و واتس اپ نیز امکانپذیر می باشد

همراه ما باشید با شبکه فیزیوتراپی telegram.me/drdastaniphysio

درمان سریع شکستگی لگن چیست

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۰۳:۰۰ ب.ظ

آیا همه شکستگی های لگن مانند هم هستند

 

شکستگی لگن نامی کلی برای تعداد زیادی از شکستگی ها است. شایعترین آنها شکستگی های مفصل ران یا شکستگی های هیپ هستند که بیشتر در سنین بالا و به دنبال زمین خوردن ایجاد میشوند. انواع دیگری هم وجود دارند مانند شکستگی های حفره لگن یا استابولوم یا شکستگی های حلقه لگن که بیشتر در جوانترها و به علت تصادف وسایل نقلیه یا سقوط از ارتفاع ایجاد میشوند. برای مطالعه بیشتر در مورد انواع شکستگی لگن به این مقاله مراجعه کنید.

 

از مهم ترین اصول درمان همه این شکستگی ها این است که باید در کوتاه ترین زمان و بسیار سریع درمان شوند. شکستگی های لگن میتوانند موجب خونریزی های شدید شوند و تاخیر در کنترل خونریزی میتواند حیات بیمار را با خطر مواجه کند.

 

تاخیر در درمان شکستگی های جابجا شده لگن میتواند جااندازی آن را با مشکلات جدی مواجه کند. بخصوص در شکستگی های استابولوم یا حلقه لگن چند هفته تاخیر میتواند درمان جراحی را عملا بیفایده کند.

 

 

 

تاخیر در درمان شکستگی های مفصل ران یا هیپ میتواند کارکرد عمومی بدن یک فرد مسن را با اختلال مواجه کند. بطوریکه با چند روز تاخیر ممکن است بیمار با تغییرات مخربی در فشار خون یا قند خون یا متابولیسم بدن روبرو گردد.

 

از طرف دیگر افراد مسن نمیتوانند مدت زیادی بیحرکتی را تحمل کنند و بعد از شکستگی لگن در اسرع وقت باید حرکت و راه رفتن را از سر بگیرند. مدت کوتاهی بیحرکتی در یک فرد مسن میتواند منجر به عوارض مهمی مانند زخم بستر، عفونت ریوی و ادراری یا ریوی و یا ناتوانی دائمی در راه رفتن شود.

 

به همین خاطر بعد از هر شکستگی لگن باید درمان در اسرع وقت و خیلی زود انجام شود.

 

درمان بسیاری از شکستگی های لگن عمل جراحی بصورت جااندازی شکستگی و فیکس کردن آن است. با این حال تصمیم گیری در باره نوع درمان باید به توسط یک جراح متخصص ارتوپد با تجربه در زمینه درمان این شکستگی ها انجام شود.

 

 

اصول درمان شکستگی لگن چیست

 

همان طور که ذکر شد انواع مختلفی از شکستگی لگن وجود دارد که درمان آنها با یکدیگر متفاوت است ولی بطور کلی میتوان گفت در مواردی که شکستگی لگن با جابجایی زیاد قطعات شکسته شده همراه باشد معمولا بیمار نیاز به عمل جراحی دارد.

 

اعمال جراحی شکستگی های لگن در غالب موارد بصورت جااندازی باز و فیکس کردن قطعات شکسته شده است مگر در مواردی از شکستگی های گردن استخوان ران که ممکن است نیاز به جراحی تعویض مفصل پیدا شود.

 

 

سریع ترین راه کنترل شکستگی لگن چیست

 

سریع راه کنترل و درمان یک شکستگی لگن در ابتدا کنترل عواملی است که جان بیمار را در معرض خطر قرار میدهد. گاهی اوقات شکستگی لگن همراه با آسیب های دیگر به سر یا سیستم تنفسی یا شکم بیمار است  و ممکن است غفلت از این آسیب ها جان بیمار را به خطر اندازد.

 

در همین مرحله پزشک باید خونریزی هایی که ممکن است در ناحیه لگن ایجاد شده باشد را کنترل کند. پس از اینکه پزشک این دو مرحله از مراقبت را انجام داد باید بیمار را در صورتیکه نیاز داشته باشد آماده جراحی کند.

 

بسیاری از بیماران مسن مبتلا به شکستگی لگن از مشکلات قبلی مانند فشار خون یا دیابت یا بیماری های داخلی رنج میبرند. به همین خاطر پزشک باید به فوریت این مشکلات را تحت کنترل درآورده و بیمار را آماده جراحی کند.

 

معمولا بیمار میتواند در چند ساعت تا یکی دو روز بعد از شکستگی لگن تحت عمل جراحی قرار گیرد. البته از زمانی که پزشک برای اولین بار بیمار را میبیند تا زمان جراحی بسته به عوامل مختلفی مانند نوع شکستگی، سن بیمار، مشکلا دیگر همراه با شکستگی، بیماری های زمینه ای و یا عوامل دیگر متغییر بوده و برای هر بیمار فرق میکند.

 

 

کلام آخر

 

نکته بسیار مهم در درمان همه شکستگی های لگن این است که لازمه یک درمان سریع یک تشخیص سریع است. باید در سریع ترین زمان به یک متخصص مجرب لگن و یک مرکز بیمارستانی مجهز دسترسی پیدا کرد. در کوتاه ترین زمان نوع شکستگی لگن و پلان درمانی آن به توسط متخصص مشخص شده و پس از آن اقدامات درمانی به سرعت شروع شوند.

 

اقدامات اولیه درمانی معمولا بصورت کنترل وضعیت قلبی عروقی و تنفسی بیمار است و پس از پایدار شدن وضعیت عمومی او، در صورت نیاز به جراحی میتوان آن را به دست یک متخصص لگن انجام داد.

 

 

                                 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی