فیزیوتراپی نماد پویایی

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپی  نماد پویایی

فارغ التحصیل فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از اسپانیا
فیزیوتراپیست سابق تیم های ملی کشتی و راگبی

فیزیوتراپیست کنونی تیم‌ملی وزنه برداری
عضو انجمن فیزیوتراپی امریکاAPTA
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران IPTA
فیزیوتراپیست نمونه نظام پزشکی در سال 1395

دارای مدارک توانبخشی تخصصی ستون فقرات،اسکولیوز و ضایعات نخاعی از ژاپن
دارای مدرک درمان SEITAI از ژاپن

درمان تخصصی آسیبهای ورزشی
درمام تخصصی بیماریهای ارتوپدی و مغز و اعصاب بر اساس متدهای روز دنیا
استفاده از تکنیکهای درمان دستی به ویژه ریلیز (آزادسازی)عضلانی بهترین روش درمان نقاط ماشه ای

کلینیک فیزیوتراپی تخصصی هدی: تهران،ولنجک،بالاتر از اجلاس سران،انتهای یمن،جنب شیرینی کوک،ساختمان سبز،طبقه اول واحد 3
021-26800915-26800905 09120394936
09033306777

تلگرام : dr_majid_dastani@

شبکه تلگرام:drdastaniphysio@

اینستاگرام(ویدئوهای تخصصی):dr.dastani.physio@

تماس از طریق تلگرام و واتس اپ نیز امکانپذیر می باشد

همراه ما باشید با شبکه فیزیوتراپی رستا(داستانی) telegram.me/drdastaniphysio
**پذیرش بیمار در منزل در محدوده غرب و شمال غرب و شمال (زعفرانیه،تجریش،الهیه و...) تهران به صورت محدود انجام می پذیرد

سندرم کانال کارپ CTS

پنجشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲ ب.ظ

سندرم گیر افتادگی عصب در کانال کارپ مچ دست

امروزه یکی از شایع ترین علت مراجعه به کلینیکهای فیزیوتراپی به ویژه در خانمهای خانه دار ،بیمارانی با علامت شایع گزگز و خواب رفتن انگشتان دست است که می تواند، علل مختلفی داشته باشد و شایع‌ترین علت آن، گیر افتادن اعصاب دست به ویژه در ناحیه قدام مچ است.

 

نوع و  محل درد

درد مچ دست در سندرم تونل کارپالاعصاب دست در قسمت‌های مختلف استخوانی و عضلانی دچار ساییدگی و گیرافتادگی می شوند که شایع‌ترین محل آن در تونل کارپال مچ است. عصب مدیان از وسط مچ عبور می کند تا به انگشتان برسد. این قسمت به شکل یک  تونل از جنس بافت لیفی  است که به آن تونل کارپال می گویند.

Text Box: سندرم تونل کانال کارپال، به علت درگیر کردن عصب با گزگز و ضعف عضلانی بروز می یابد.

اگر در این تونل به علتی مانند کارهای تکراری انگشتان ،انجام یک فعالیت که مچ دست دایما به صورت خم باشد ، ضربه مستقیم به ناحیه و یا بیماری بر روی عصب فشار وارد شود، علامتی مانندگزگز و مورمور شدن دست‌ها، سوزش و درد در سه و نیم انگشت خارجی ایجاد می شود ودر فاز مزمن بیماری انگشتان دچار خواب‌رفتگی می‌شوند.

 

این بیماری در زنان  با توجه به فعالیت بیشتر دستها در کارهایی مانند نظافت ، بافتنی و ...شایع‌تر است و از علل پدید آمدن آن می توان به فعالیت سنگین و کششی، قرار گرفتن دست در وضعیت نامناسب به صورت بلندمدت، قرار دادن مکرر دست ها در زیر چانه،رانندگی طولانی مدت ،تایپ کردن در شرایط نامناسب مچ دست و هر فعالیتی که ناحیه کارپ را تحت فشار قرار دهد  و البته  تغییرات هورمونی در زنان اشاره کرد.

روشهای تشخیص بیماری

 تشخیص با استفاده از تستهای بالینی و به صورت قطعی با استفاده از نوار عصب و عضله می باشد که بر اساس داده های به دست آمده شاهد کاهش فعالیت و یا سرعت هدایت عصب مدین خواهیم بود.

درمان

Text Box: استراحت و کاهش حرکات دست، اولین مرحله در درمان سندرم تونل کارپال است

درمان این بیماری با درمان های دارویی(تاحدودی) و فیزیوتراپی امکان پذیر است و در موارد کمی که آسیب وارد شده بسیار شدید و مزمن باشد نیاز به جراحی دارد. همچنین عدم انجام فعالیت های کششی و سنگین و تکراری در بهبود این بیماری توصیه می شود.

 

این استراحت باید تا زمان کاهش گزگز انگشتان ادامه یابد.در این مرحله در بیشتر موارد استفاده از مچ بند توصیه می شود.

درمان فیزیوتراپی

در زمان مراجعه بیمار به کلینیک فیزیوتراپی در ابتدا سعی در کاهش علایم با بکارگیری روشهایی مانند استفاده از اولتراسوند درمانی،مدالیتی های ضد درد و ضد التهاب ،سرما و ... می شود و به دنبال آن تمرینات کششی که در آزادسازی تونل موثر هستند به بیمار جهت انجام در منزل آموزش داده می شود.

 

در قسمت زیر 9 حرکت ورزشی مناسب را برای کاهش درد مچ دست و خواب رفتن انگشتان برای شما بیان می کنیم:

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت ها

1- خم کردن دست به جلو

مچ دست را به آرامی به طرف جلو خم کنید

به مدت 5 ثانیه دست را در این وضعیت نگه دارید

این حرکت را سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت ها

2- خم کردن دست به عقب

مچ دست را به آرامی به طرف عقب خم کنید

به مدت 5 ثانیه دست را در این وضعیت نگه دارید

این حرکت را سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت ها

3- حرکت دست به پهلو

مچ دست صدمه دیده را به آرامی به پهلوها حرکت دهید

در پایان هر حرکت، دست را به مدت 5 ثانیه نگه دارید

این حرکت را سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید

 

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت ها4-حرکت کششی

هر دو کف دست را روی میز قرار داده و به آرامی روی مچ دست، به طرف جلو تکیه کنید

به مدت 15 تا 30 ثانیه در این وضعیت بمانید

این حرکت را سه بار تکرار کنید

 

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت ها5- کشش دست

با دست سالم، مچ دست صدمه دیده را به جلو خم کرده و به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید.

سپس همانند شکل، انگشتان دست صدمه دیده را با اندکی فشار به سمت عقب برده و به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید.

این حرکت را دو بار انجام دهید.

 

6-باز و بسته کردن انگشتان

با از بین رفتن گزگز می توان به آرامی به انجام حرکات قدرتی از نوع ایزومتریک پرداخت که شامل حرکات بعدی است :

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت هاانگشتان دست صدمه دیده را باز نموده و سپس به آرامی بر روی مفصل میانی انگشتان و تا ناحیه بالایی کف دست خم کنید.

دست را به مدت 5 ثانیه در این وضعیت نگه دارید.

این حرکت را سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید.

 

7-خم کردن مچ به جلو

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت هایک قوطی یا لیوان را با کف دست صدمه دیده گرفته و به طرف بالا نگه دارید.

همانند شکل مچ دست را در همان وضعیت خم کرده و برای مدت 5 ثانیه نگه دارید.

این حرکت را سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید.

به تدریج وزن شیء را افزایش دهید.

 

 

8-خم کردن مچ به عقب

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت هاشیء مشابه ای را با کف دست صدمه دیده به طرف پایین نگه دارید.

مچ دست را همانند شکل به طرف بالا خم کرده و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت نگه دارید.

این حرکت را سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید.

 

 

 

 

ورزش درد مچ دست و گزگز انگشت ها9-تقویت دست

با دست صدمه دیده یک توپ پلاستیکی نرم را به مدت 5 ثانیه فشار دهید.

این حرکت را 10 بار در روز انجام دهید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی