Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فارغ التحصیل فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از اسپانیا
فلوشیپ تخصصی فیزیوتراپی مغز و اعصاب از بلژیک
فیزیوتراپیست سابق تیم های ملی کشتی و راگبی

فیزیوتراپیست سابق تیم‌ملی وزنه برداری
عضو انجمن فیزیوتراپی امریکاAPTA
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران IPTA
فیزیوتراپیست نمونه نظام پزشکی در سال 1395

دارای مدارک توانبخشی تخصصی ستون فقرات،اسکولیوز و ضایعات نخاعی از ژاپن
دارای مدرک درمان SEITAI از ژاپن

درمان تخصصی آسیبهای ورزشی
درمام تخصصی بیماریهای ارتوپدی و مغز و اعصاب بر اساس متدهای روز دنیا
استفاده از تکنیکهای درمان دستی به ویژه ریلیز (آزادسازی)عضلانی بهترین روش درمان نقاط ماشه ای

کلینیک فیزیوتراپی تخصصی هدی: تهران،ولنجک،بالاتر از اجلاس سران،انتهای یمن،جنب شیرینی کوک،ساختمان سبز،طبقه اول واحد 3


تلگرام : dr_majid_dastani@

شبکه تلگرام:drdastaniphysio@

اینستاگرام(ویدئوهای تخصصی):dr.dastani.physio@

تماس از طریق تلگرام و واتس اپ نیز امکانپذیر می باشد

همراه ما باشید با شبکه فیزیوتراپی telegram.me/drdastaniphysio

شکستگی استابولوم نوعی از شکستگی های لگن هستند که همانطور که از نامشان پیدا است در حفره استابولوم واقع در لگن خاصره ایجاد میشوند.

 

علت این شکستگی ها معمولا تصادف اتومبیل یا سقوط از بلندی است. غالب این شکستگی ها نیاز به عمل جراحی دارند.

 

چند روز پس از عمل جراحی، بیمار از بیمارستان مرخص شده به منزل میرود. در این مدت او نیاز به مراقبت های خاصی داشته و باید به نکات مهمی توجه کند که عبارتند از:

 

۱- تا مدتی بعد از جراحی شکستگی استابولوم ممکن است درد مختصری در محل جراحی احساس شود که بتدریج در یک تا دو هفته اول بعد از عمل از بین میرود.

 

برای کاهش این درد پزشک معالج داروهایی را برای بیمار تجویز میکند. بیمار باید هر گونه افزایش در شدت درد را به پزشک معالج اطلاع دهد.

۲- ممکن است داروهای آنتی بیوتیک خوراکی برای بیمار تجویز شود تا در منزل استفاده کند. این داروها به منظور پیشگیری از ایجاد عفونت احتمالی در محل جراحی باید به توسط بیمار مصرف شود.

 3—ممکن است داروهایی برای جلوگیری از استخوان سازی اضافی در اطراف مفصل به بیمار داده شود. گرچه این داروها خواص ضد درد هم دارند، بیمار نباید گمان کند که از این داروها باید فقط در زمان درد استفاده کند.

استفاده نکردن مداوم از این داروها موجب افزایش احتمال تشکیل استخوان نابجا در اطراف مفصل هیپ شده که نتیجه آن محدودیت شدید حرکت مفصلی است.

-4 داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون در ورید های اندامهای تحتانی به بیمار داده میشود که ممکن است تزریقی یا خوراکی باشند. این داروها تا مدت زمانی که پزشک مشخص کرده است باید مصرف شوند.

لخته شدن خون در پاها از عوارض خطرناک شکستگی استابولوم است و در مواردی میتواند حتی منجر به مرگ بیمار شود. گاهی اوقات حتی با وجود مصرف این داروها، خون در ورید های عمقی پا لخته میشود.

علامت عمده این عارضه ورم کردن ساق است. پس در صورت ورم کردن ساق، بیمار را باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی رساند تا به توسط پزشک معاینه شود. در صورت تائید لخته شدن خون در ساق، بیمار در بیمارستان بستری میشود.

۵- بیمار در چند هفته اول بعد از شکستگی استابولوم، باید بطور مرتب مچ هر دو پای خود را به پالا و پایین حرکت دهد. هر دقیقه ده مرتبه. هدف از این کار افزایش جریان خون در ساق است تا بدینوسیله از ایجاد لخته در وریدهای عمقی ساق پیشگیری شود.

 

 

۶- پانسمانی که روی زخم های بیمار گذاشته شده است باید توسط یک پرستار بصورت روزانه مراقبت شود. معمولا در هر روزی که پانسمان تعویض میشود لکه هایی در روی پانسمان مشاهده میشود که بر اثر ترشحات طبیعی زخم است.

این ترشحات ممکن است تا یکی دو هفته ادامه یابد و بعد از آن، ترشح زخم قطع شده و زخم به اصطلاح خشک میشود. در این زمان دیگر نیازی به تعویض روزانه پانسمان وجود ندارد. اگر ترشح زخم بعد از این مدت همچنان ادامه یافت باید به پزشک معالج اطلاع داد.

 

۷- بخیه ها معمولا بعد از دو تا سه هفته از جراحی خارج میشوند.

۸بیمار باید حرکاتی را که به توسط پزشک یا فیزیوتراپ به وی آموزش داده شده است در منزل بطور مرتب انجام دهد تا مفاصل وی دچار خشکی نشوند.

 

 

۹- بیمار میتوانید با عصای زیر بغل یا توسط واکر راه برود ولی نباید اندامی را که جراحی شده است به زمین بگذارد. اگر قبل از اینکه شکستگی بطور کامل جوش بخورد، بیمار پایش را به زمین بگذارد نیروی وزن بیمار به محل شکستگی اعمال میشود.

در این حال شدت نیروهای وارده به محل شکستگی استابولوم ممکن است آنقدر زیاد باشد که پیچ و پلاک ها را جابجا کرده ودر نتیجه قطعات شکستگی هم جابجا شوند.

 

 

-10 معمولا لازم است بعد از سه هفته بیمار جهت معاینه مجددا به پزشک جراح مراجعه کند.

۱۱- وقتی بیمار در تخت به پشت میخوابد میتواند برای راحتی بیشتر یک بالش را در زیر زانوهای خود قرار دهد یا وقتی به شانه طرف سالم میخوابد میتواند یک بالش را بین ساقهای خود قرار دهد.

۱۲- بیمار باید از تغذیه خود مراقبت کند. باید از غذاهای حاوی پروتئین و کلسیم کافی برای کمک به جوش خوردن شکستگی کمک گرفت. لبنیات مهمترین موادی هستند که در این امر به بیمار کمک میکنند.

 

 

۱۳- ممکن است بیمار بعد از شکستگی دچار افسردگی شود. در این مدت ممکن است مرتبا سوالهایی ذهن او را مشغول کند، که چرا این اتفاق برای او افتاده و یا اینکه در آینده چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود.

این احساسات تا حدودی طبیعی بوده و اطرافیان نزدیک بیمارباید برای رهایی از این وضعیت به بیمار کمک کنند.

 

۱۴- بیمار برای بدست آوردن توانایی های قبل از شکستگی نیاز به زمان زیادی دارد. شکستگی استابولوم نیاز به حدود سه ماه زمان برای جوش خوردن دارد.

 

معمولا بعد از این مدت بیمار میتواند بدون کمک عصا، پای خود را کاملا به زمین گذاشته و راه برود. بیمار برای راه رفتن جدای از یک استخوان جوش خورده و یک مفصل سالم، نیاز به عضلات قوی هم دارد و مفاصل وی هم باید حرکت مناسبی داشته باشند.

 

اگر بیمار در مدت زمان بعد از جراحی شکستگی استابولوم حرکاتی را که پزشک یا فیزیوتراپ به وی آموزش داده است بطور مرتب انجام بدهد حرکات مفصل هیپ در اکثر موارد به حد قبل از شکستگی برگشته و قدرت عضلات هم تا حدودی حفظ میشوند. تنها در این زمان است که وی میتواند پایش را کاملا به زمین گذاشته و راه برود.

 

 ذکر شد که قدرت عضلات فقط تا حدودی حفظ شده است. علت اینست که به علت وزن نگذاشتن روی اندام تحتانی در سه ماه بعد از حادثه، عضلات اندام تحتانی بیمار تا حدودی ضعیف میشوند .

 

در نتیجه ممکن است حتی بعد از اینکه بیمار بتواند بدون عصا راه برود، به علت همین ضعف عضلات، تا مدتی در حین راه رفتن لنگش داشته باشد.

 

به یاد آورید که عضلات نقش مهمی در راه رفتن طبیعی دارند و تا زمانی که بیمارنتواند قدرت و هماهنگی عضلاتش را مجددا بدست آورد لنگش وی ادامه خواهد داشت.

 

نگران نباشید، اگر بیمار طبق دستور پزشک و فیزیوتراپ به راه رفتن و نرمشهای خود ادامه دهد راه رفتن وی به حد طبیعی باز خواهد گشت.

 

اگر بیمار دستورات را به درستی رعایت کند و مراقبت کافی را به خرج دهد خواهد توانست بعد از حدود چهار تا شش ماه از عمل جراحی شکستگی استابولوم، به راحتی راه برود و کارهای روزمره خود را انجام دهد. برگشت به فعالیتهای شدیدتر ورزشی که نیازمند قدرت و هماهنگی بیشتر است ممکن است به یک سال زمان نیاز داشته باشد.

 

۱۵- بعد از حدود سه ماه قطعات شکسته شده به هم جوش میخورند و غضروف آسیب دیده هم ترمیم نسبی پیدا میکند. اکنون استابولوم بهبود یافته و میتواند وزن بدن را تحمل کند.

 

از این به بعد بدن دیگر نیازی به پلاک و پیچ هایی که در محل گذاشته شده اند ندارد ولی چون این وسایل برای بدن ضرری ندارند و از طرف دیگر انجام یک عمل جراحی مجدد برای درآوردن آنها ممکن است موجب آسیب بیشتر به بدن شود پیچ و پلاک ها در محل خودشان باقی میماند.

 

 

                                 

نظرات  (۱)

۰۴ آبان ۹۸ ، ۱۴:۴۵ آرمین جهانی

این موزیک رو حتما گوش بدهید

https://imozic.ir/explore

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی