Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

فیزیوتراپیست دکتر مجید داستانی

Dr.Majid Dastani PT, Bcs,Msc, DPT

فارغ التحصیل فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از اسپانیا
فلوشیپ تخصصی فیزیوتراپی مغز و اعصاب از بلژیک
فیزیوتراپیست سابق تیم های ملی کشتی و راگبی

فیزیوتراپیست سابق تیم‌ملی وزنه برداری
عضو انجمن فیزیوتراپی امریکاAPTA
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران IPTA
فیزیوتراپیست نمونه نظام پزشکی در سال 1395

دارای مدارک توانبخشی تخصصی ستون فقرات،اسکولیوز و ضایعات نخاعی از ژاپن
دارای مدرک درمان SEITAI از ژاپن

درمان تخصصی آسیبهای ورزشی
درمام تخصصی بیماریهای ارتوپدی و مغز و اعصاب بر اساس متدهای روز دنیا
استفاده از تکنیکهای درمان دستی به ویژه ریلیز (آزادسازی)عضلانی بهترین روش درمان نقاط ماشه ای

کلینیک فیزیوتراپی تخصصی هدی: تهران،ولنجک،بالاتر از اجلاس سران،انتهای یمن،جنب شیرینی کوک،ساختمان سبز،طبقه اول واحد 3


تلگرام : dr_majid_dastani@

شبکه تلگرام:drdastaniphysio@

اینستاگرام(ویدئوهای تخصصی):dr.dastani.physio@

تماس از طریق تلگرام و واتس اپ نیز امکانپذیر می باشد

همراه ما باشید با شبکه فیزیوتراپی telegram.me/drdastaniphysio

درمان و علائم درد شانه

سه شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۷، ۰۳:۰۳ ب.ظ

Afbeeldingsresultaat voor ‫درد شانه‬‎



چیزی که اغلب افراد آن را شانه می نامند در واقع مفاصل متعددی است که با تاندون ها و عضلات ترکیب می شوند تا دامنه گسترده ای از حرکات در بازو صورت بگیرد، از خاراندن کمر گرفته تا پرتاب کردن توپ بولینگ. با این حال، تحرک تبعات خود را دارد. تحرک منجر به مشکلات بی ثباتی یا آسیب وارد شدن به بافت نرم یا ساختارهای استخوانی شانه و در نتیجه شانه درد می شود. شما تنها زمانی احساس درد خواهید کرد که شانه خود را حرکت دهید یا در تمامی لحظات احساس درد می کنید. درد کتف و شانه می تواند موقتی یا مستمر باشد و به تشخیص و درمان درد شانه نیاز داشته باشد. در این مقاله در مورد علت بوجود آمدن درد شانه و کتف و روش های درمانی آن صحبت می شود. پزشک در مورد  شانه درد می تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد. این درد ممکن است به صورت درد مفصل شانه چپ، راست یا در هر دو شانه بروز کند.

 

 

علائم و نشانه‌ها

 

 

برخی از علائمی که با شانه درد همراه هستند، از سایر علائم مشخص‌تر و بارز‌تر هستند و توسط بیمار بیان می‌شوند، اما برای درمان شانه درد تمامی علائم باید به دقت بررسی شده و زیر نظر قرار بگیرند. برخی از علائمی که به توجه فوری نیاز دارد عبارتند از:

 

-          داشتن درد شانه برای مدت زمان بیش از یک هفته

-          درد شانه‌ای که مرتبا خوب می‌شود و مجددا بازمی گردد

-          مشکل در بالا آوردن دستتان به سمت بالای سرتان

-          درد یا مشکل در هنگام بلند کردن اجسام با دست

-          درد شانه که در هنگام عصر شدیدتر می‌شود

-          وجود هر گونه علائمی که آسیب‌دیدگی مفصل را به وضوح نشان می‌دهد، مانند کبودی یا تورم

-          شنیدن هر گونه صدای غیرطبیعی از مفصل شانه مانند صدای تق تق یا شنیدن صدای قیژ قیژ در هنگام حرکت دادن مفصل

 

مانند تمامی مشکلات و آسیب‌های دیگر، در این مورد نیز، انجام درمان موثر به این موضوع بستگی دارد که علت اصلی بروز مشکل یا آسیب‌دیدگی به طور دقیق مشخص شود. بنابراین انجام تشخیص صحیح قدمی بسیار مهم و حیاتی در روند ارزیابی و درمان بیمار است.

 

علت ها و دلایل

 

فاکتور ریسک اصلی برای درد کتف و شانه ، بالا رفتن سن است. استفاده زیاد از مفاصل شانه (به خاطر شرکت در فعالیت های ورزشی یا سایر فعالیت های تفریحی یا شغلی) باعث افزایش ریسک آسیب دیدگی و نیز ایجاد تغییرات خاص به خاطر بالا رفتن سن در مفصل شانه (آرتروز) می شود که می تواند علت شانه درد باشد. علاوه بر این شرایطی مثل التهاب کیسه های مفصلی و التهاب تاندون شانه (تاندونیت عضلات چرخاننده بازو) نیز می تواند باعث شانه درد شود.

 

آسیب دیدگی یکی دیگر از دلایل شانه درد است. انجام فعالیت های ورزشی (بیس بال و شنا) و فعالیت های شغلی می تواند ریسک آسیب دیدگی و درد وخشکی شانه را افزایش دهد. به هر حال انواع موارد آسیب دیدگی شانه به شرح زیر هستند:

 

در رفتگی: شرایطی که در آن سر استخوان بالای بازو از محل خود در مفصل شانه خارج می شود. این شرایط اغلب مواقعی ایجاد می شود که فرد بر روی بازوی بیش از حد کشیده شده خود بیفتد یا هنگامی که بازو از پشت کشیده شود.

 

شکستگی: ایجاد ترک یا شکستگی در استخوان که اغلب با در رفتن شانه همراه است و می تواند برای استخوان بازو و استخوان ترقوه اتفاق افتد.

 

جدا شدن: پارگی کامل یا جزئی رباط شانه که اغلب در نتیجه افتادن فرد یا وارد شدن ضربه مستقیم به شانه ایجاد می شود.

 

پیچ خوردن: که اغلب برای رباط ها در محل شانه اتفاق می افتد.

 

کشیدگی: که مربوط به آسیب دیدگی عضلات شانه است.

 

پارگی: پارگی چرخاننده بازو که ممکن است به صورت پارگی عضلات، پارگی تاندون شانه، یا رباط ها ایجاد شود.

 

شانه منجمد (که به آن کپسولیت چسبنده نیز گفته می شود) شرایطی است که باعث شانه درد و محدودیت های خاص در حرکت شانه می شود. شانه منجمد بیشتر در بین زنان در سنین بین 40 سالگی و 50 سالگی مشاهده می شود و بیشتر این مشکل در افراد مبتلا به سایر بیماری ها همچون التهاب مفاصل، التهاب تاندون ها، و حمله قلبی و در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن (مثل دیابت)، و نیز کسانی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند، وجود دارد.

 

درد کتف و  شانه همچنین می تواند پس از عمل جراحی (همچون عمل جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی و برداشتن غدد زیر بغل) ایجاد شود. عوامل نادر تاثیرگذار در این حالت می تواند شامل عفونت، مشکلات عصبی و تشکیل تومور در بدن بیمار باشد.

 

 

روش‌های درمان

 

به طور کلی، درمان شانه درد دربرگیرنده استراحت، اصلاح و تعدیل فعالیت ها و فیزیوتراپی برای کمک به بهبود قدرت و انعطاف پذیری شانه است. دیدگاه های عمومی مانند اجتناب از کشش بیش از حد یا انجام بیش از حد فعالیت هایی که به طور معمول در آن ها شرکت نمی کنیم هم می تواند به جلوگیری از شانه درد کمک کند. استراحت ،سرما و گرما برای درمان درد شانه  بسیار ضروری میباشد.خوشبختانه بسیاری از دردهای شانه نیازی به عمل جراحی ندارند و بوسیله تمرینات فیزیوتراپی و ورزش های شانه درد و مصرف داروهای ضد التهاب بهبود پیدا می کند. نسبت به تشخیص پزشک معالج، اگر آسیب دیدگی شانه زیاد باشد که به روش بدون جراحی درمان نشود از روش عمل تعویض شانه استفاده می شود

    استراحت

زمانیکه شانه های شما آسیب می بیند استراحت کردن بسیار به درمان درد کتف کمک می کند و شما باید از دسترسی به طرف بالا،حمل اشیائ سنگین واستفاده از کیف های سنگین جلوگیری کنید.درد والتهاب این ناحیه بهبود نخواهد یافت اگر فعالیت هایی مانند تخلیه یا جمع کردن اشیاء و شستن اتومبیل تکرارشود و بر شدت درد آن می افزاید. پایین نگه داشتن آرنج خود نیز بسیارمهم می باشد. جلوگیری از به کاربردن شانه های یخ زده بعد از آسیب دیدگی ،اگرچه به زودی حرکت کردن بسیارمهم است.

  گرما وسرما

کمپرس های یخ وبسته های یخ برای کاهش درد وتورم بسیارمناسب است. همچنین گرفتن یک دوش آبگرم و کشیدن بدن هنگام بیدار شدن از خواب در کاهش درد شانه بسیار مهم است.

  فیزیوتراپی

پزشک فیزیوتراپ با دادن تمرینات ورزشی به شما کمک می کند تا از آسیب های شانه رهایی پیدا کنید. پزشک با دادن تمرینات حرکتی ،انعطا ف شانه های شما را افزایش می دهد. او همچنین بادادن تمرینات قدرتی از کوتاه شدن ماهیچه ها جلوگیری می کند و با نشان دادن مکانیسم صحیح حرکتی از کشیدگی آن جلوگیری می کند.همچنین ماساژ و   ورزش تقویت عضلات شانه برای این التهابات مناسب است .

متخصص بیهوشی در شانه های یخ زده با انجام حرکاتی که سیستم حسی را تحریک کند به بیمار کمک کند.

  داروهای ضد التهاب

داروی ضد التهاب نان استروئید  که برای کاهش علت درد شانه تجویز می شود برای تسکین دردشانه مناسب میباشد .اگر آسپرین ،ایبوپروفن ، ناپروکسن واستامینوفن برای تسکین درد شانه موثر نبود داروی نان استروئید بسیار قوی تجویز میشود.

 

مکمل ها

مکمل های غذایی که داری گلوگز باشد و با کاندروتین مصرف شودبرای کاهش درد و درمان آرتروز شانه بسیار مناسب است.








 



                                 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی